Kt ton
Hivatsos rbeszlõk megtanultk a modern propaganda albbi fogsait:
-
A kvetkezõ szavak hasznlata a hirdetsekben megbzhatan nveli a forgalmat: j gyors, knnyû, javtott, most, azonnal, meglepõ, bemutatjuk.
-
Az ruhzakban leginkbb a szemmagassgban elhelyezett rucikkek fogynak. Egy felmrs szerint a cspõmagassgban lvõ cikkekbõl 74, a padl szintjn lvõkbõl pedig csupn 57 szzalknyi fogyott (100 szzalknak tekintve a szemmagassgba rakottakat).
-
llatok, kisbabk s a sex appeal jobb hatsfokkal ad el, mint trtnelmi alakok vagy rajzfilmfigurk szerepeltetse.
-
A polcrendszer szlre helyezett ruk, s a pnztr kzelben lvõk, rendszerint gyorsabban fogynak, mint a tbbi.
-
"Csomag-r" (pldul: kettõt adni 1000 forintrt, ahelyett hogy 500 ft-ba kerlne mind) esetn a fogyasztk ltalban nagyobbnak rzik az ru "rtkt" valsznûbb, hogy vsrolnak.
-
A nõk, elsõsorban tgas, vilgos helyen szeretnek vsrolni, mg a frfiak tbbsge elõnyben rszesti a kevsb vilgos, szûkebb helyeket.
-
A bejrat kzelben elhelyezett plss llatkk, vagy frottr anyagbl kszlt termkek a belpõk tbbsgt arra kszteti, hogy megrintse ezeket. A tapints utni kellemes rzs miatt szvesebben vsrolnak.
Mirt "jnnek be" ezek a trkkk majdnem mindig ? Nem tûnik logikusnak, hogy azrt vennnk meg valamit, mert ppen azt raktk a szemnk magassgba, mikzben az, amire tnyleg szksgnk van, esetleg ott rvlkodik egy polccal fljebb… Az sem igazn pletes, ha pusztn azrt hatna rnk a hirdets, mert fltûnik benne egy baba, vagy, mert bizonyos kifejezsekkel operl, mindennek semmi kze ru minõsghez…
Annak sincs, ha jtszanak a szavakkal s kettõt adnak egy pnzrt olyasvalamibõl, ami ppen flpnzbe kerl… Csakhogy ppen itt van az eb srja, mi, vevõk ritkn gondolkozunk el azon, hogy mirt s mikppen hozzuk dntseinket. A kutatsok szerint a vsrlkzpontokban minden msodik cikk vrat impulzus hatsra (s nem elõre megfontoltan) kerl a kosrba, tovbb a lertkelsek idejn a vevõk 62 szzalka legalbb egy dolgot ilyen dnts alapjn tesz magv…
A rbeszls zeneteire gyakran kevs agymunkt fordtunk, s reakciink gyakran rtelmetlenek. Figyelemremlt ksrlete vgzett e trgykrben Ellen Langer kutatcsoportja. Langer munkatrsai odalptek az egyetem egyik kzhasznlat Xerox gphez, amelynl valaki pp buzgn sokszorostott valamit (e gpek pnzbedobsra mûkdnek, s brki fnymsolhat, rkezsi rendben). Nos, Langerk gy szltak: "Elnzst, hasznlhatnm a Xerox gpet ?" Mit tenne az olvas ilyen helyzetben ? Az emberek tbbsge pillanatnyi lelkillapottl fggõen reagl. Gyakran gy vlekednk: "Ht persze, mirt ne ? hiszen n szeretek segteni, tudok vrni, biztosan srgõs neki..." Mskor viszont gy: "Megbolondult ez ? n is kivrtam a sorom…" Termszetesen Langer eredmnyei mindkt llspontot regisztrltk, a furcsa csak az, hogy a krst teljestõk szma elrte az tven szzalkot…
A legrdekesebb az egszben a kvetkezõ, a ksrlet sorn, majdnem mindenki tengedte a fnymsol gpet, ha nem csak a puszta krst adtk tudtra, hanem valamifle magyarzatot is (!!!), az indokot, amirt a fnymsols halaszthatatlan. Ht, igen. Nem volna rtelmes, ha az ember megtagadna egy ilyen apr szvessget valakitõl, akinek ppen getõ szksge van r. A Langer ksrletben az a klns, hogy a bevetett indokok egytõl egyig, ilyesfajtk voltak: "Elnzst, megengedn, hogy n is hasznljam a gpet ? Sokszorostanom kell !" Elg nagy ostobasg ez a magyarzat, hiszen mi mst tehetne az ember a Xerox-gppel ? Az ilyen indok nem nyomsabb, mintha nincs semmifle magyarzat… m az eredmnyek szerint, a legtbb ember, gondolkods nlkl helyt ad az "indokolt" krsnek…
De akkor is rbeszlhetõek vagyunk, amikor nem vagyunk ilyen figyelmetlenek. Bizonyra valamennyinket meglltotta mr az utcn egy-egy kregetõ, nmi aprpnz remnyben. Gyakori reakci, hogy az ember gyorsan odbbll, mintha szre se venn.
A kzelmltban Pratkanis, s Aronson is koldulsra adtk a fejket. Sajtos mdon mindenkitõl pontosan 17 centet krtek. Ennek hatsra a megszltottak fejben az albbi gondolatok kergetõztek, "Mirt kell ennek ppen 17 cent ? Taln buszjegyre ? De hisz arra sem elg ! Taln ennyi hinyzik neki ahhoz, hogy vehessen magnak egy kiflit ?" Hirtelen a kregetõ valsgos szemlly vlt, valdi szksgletekkel, olyasvalakiv, akit nem hagyhatsz fakpnl, csak gy. Nagyon sokszor 17 centet kaptak. A siker flvillanyozta õket, s koldulni kldtk dikjaikat is, az dvhadsereg szmra. Kiderlt, hogy ktszer annyian adnak, ha 17 vagy 37 centet krnek tõluk, mintha csak egyszerûen aprpnzt...
Az emberek teht rbeszlhetõek akkor is, ha odafigyelnek, csakgy, mint amikor nem, a klnbsg az, hogy hogyan. Richard Petty s John Cacioppo szerint a meggyõzsnek kt tja van, egy mellk (peripheral) s egy fõ (central). A mellkton az zenet a figyelmetlen emberhez r el. Az idevg pldk egyike a tvnzs, mely gyakran gy trtnik, hogy kzben valami mst csinlunk. Ugyanide tartozik, amikor olyan vitt hallgatunk, amely csppet sem rdekel. A mellkton, a hatst egyszerû dolgok befolysoljk, a kommuniktor vonzsga, az a tny, hogy krttnk ms emberek egyetrtenek-e az zenettel, illetve az, hogy annak kvetse mifle elõnykkel s htrnyokkal jrhat. Ezzel ellenttben a meggyõzs fõtjn a befogad gondosan s figyelmesen mrlegeli az zenet valdi rtelmt s rtkt, gyakran megesik, hogy ellenrveket hoz fl, krdsekkel ll elõ s tovbbi informcit szeretne kapni. Ilyenkor teht az zenet meggyõzõ ereje attl fgg, hogy "tmegy"-e a befogadi "vizsgn".
Az emltett kt utat megfigyelhettk az 1988-as elnkvlasztsi kampny leghatsosabb s legellentmondsosabb tvhirdetsben is. Ez (Bush emberei ksztettk) egy Willie Horton nevû feketetõrû frfirl szlt, akit bebrtnztek emberlsrt. Abban az idõszakban, amikor Dukakis, Bush vlasztsi ellenfele, Massachusetts kormnyzja volt, Hortont feltteles szabadsgra bocstottk, s õ azonnal tszktt Maryland llamba, megerõszakolt egy fehrbõrû nõt, miutn a nõ trsasgban lvõ frfit leszrta. A hirdets igen hatsos volt, mert a befogadtl kevs elmemunkt ignyelt, s a mellkton gyorsan clba jutott. A tipikus reakci, Dukakis hagyta, hogy ez az alak szabadlbra kerljn, s tovbbi bûncselekmnyeket kvessen el. Dukakis teht nem elgg erõskezû a bûnzõkkel, klnsen a sznes bõrûekkel, szemben." Ez az egyszerû hozzlls Bush malmra hajtotta a vizet, Michael Dukakis erõtlen vezetõknt kerlt a kztudatba, Bush pedig mint a kemny llamfrfi mintakpe, aki kpes megoltalmazni bennnket a Willie Hortonoktl…
A mellkton senki sem knyszerl arra, hogy tgondolja zenet rtelmt. A fõton viszont megkrdezhetnnk, "Mennyire szokatlan az a szabadlbra bocstsi eljrs, amelyet Massachusettsben alkalmaznak ? Van-e ilyen gyakorlat ms llamokban ? Mennyire sikeresek ezek ? Milyen gyakran fordulnak elõ a Hortonhoz hasonl esetek msutt, ms kormnyzk fennhatsga alatt ? Csakugyan felelõss tehetõ-e Dukakis ebben az gyben ? Hny olyan eltltet bocstottak szabadlbra Massachusetts terletn, abban az idõszakban, akik nem kvettek el semmit azutn ?
A meggyõzs fõtjn, a Horton-gybõl ksztett hirdets mr nem annyira hatsos (sõt, taln rtott is Bush gynek), mert a figyelmes befogad flvethetett hny magvas krdst.
Mitõl fgg, hogy a meggyõzs melyik tjn jrunk ? Petty s Cacioppo gy tallta, elsõsorban attl, hogy milyen motvumok hatnak abba az irnyba, hogy gondolkodjunk az zeneten. Egyik ksrletkben, melyet egy dikjuk, Rachel Goldman bevonsval vgeztek, arra kerestk a vlaszt, hogy milyen mrtkben szmtanak a szemlyes tnyezõk, s amikor eldntjk, gondolkodunk-e a befogads sorn ?
A Missouri Egyetem dikjait arrl tjkoztattk, hogy napirenden van egy jfajta vizsga bevezetse, amelyet le kell tennik ahhoz, hogy a diplomzs elõtti utols vet megkezdhessk. Az egyetemistk felnek azt mondtk, hogy az egyetem elnke mr jvõre be akarn vezetni a vizsgt, teht az a mostani dikokat is rinti. A msik 50 szzalkot gy tjkoztattk, hogy a vizsga csupn tz v mlva lesz ktelezõ, az õ szmukra teht s mikpp sem.
A szemlyes rintettsg hatsnak mrse rdekhen a kutatk ngyflekppen juttattk el az zenetet a clkznsghez. Utbbiak 50 szzalknak azt mondtk, hogy a hr egy helyi gimnzium tanulitl, teht nem tlsgosan megbzhat helyrõl szrmazik. A tbbieknek viszont azt, hogy a forrs, a Carnegie Bizottsg, a felsõoktats gyeinek tekintlyes, nagyhatalm s szakrtõ fruma.
Tovbbi zeneteket a befogadk felhez puha rvekkel juttattk el (anekdotkkal, s szemlyes vlemnyekkel), mg a tbbiek kemny rveket hallhattak (statisztikk s egyb tnyek).
Ez az egyszerû ksrlet igen sokat mond arrl, hogy mikor s miknt gondolkodnak az emberek a rbeszlõ zenetekrõl. Ha a meggyõzs fõtjn jrunk, s a befogad tzetes vizsglatnak veti al zenetnket, puha rvek keveset nyomnak a latban, s a forrs minõsge sem sokat szmt. Ha viszont a mellkton haladunk, s a befogad nem gondolja t az zenetet, a legnyomsabb rv is krba veszett igyekezet lehet, viszont egy nagy respektus forrsra val hivatkozs perdntõv vlhat…
A ksrlet tansga szerint ppen a szemlyes rintettsgtõl fgg, hogy a mellk vagy a fõton jut-e el az zenet a clkznsghez. Azoknak a dikoknak, akik gy tudtk, hogy a vizsga rinti õket, leginkbb az erõs rvek hatsra formldott a vlemnyk, teht emezektõl fggtt a meggyõzs hatkonysga. Azoknl viszont, akik gy hittk, õket a dolog mr nem rintheti, elsõsorban a forrs "magassga" volt a dntõ tnyezõ, a Carnegie Bizottsg rbeszlt, a gimnziumi osztly nem.
Kt lnyeges kvetkeztetst vonhatunk le, egyet nmagunkrl (vagyis az emberi termszetrõl), egyet pedig a mai idõk rbeszlsi mdszereirõl. Elgondolkodtat, hogy mi valamennyien kognitivitsi fsvnysgben szenvednk, s mindent elkvetnk, hogy kognitv energiinkkal, agymunknkkal, takarkoskodjunk... A rbeszlõ taktikk, olyan zenet gazdagg tettk a krnyezetnket, a maguk harminc msodperces "azonnali" hirdetseivel, hogy egyre nehezebben vesszk r magunkat az elmlylt gondolkodsra, mg akkor is, ha fontos tmkrl hoznnk fontos dntseket. Minthogy informci-feldolgoz kpessgnk korltozott, egyre figyelmetlenebbl fogadunk el ajnlatokat s vgkvetkeztetseket, pusztn azrt, mert leegyszerûstett rbeszlõ eszkzkkel juttatjk el hozznk…
A rbeszls, ppen ezt hasznlja ki. Igyekszik a meggyõzs mellktjn kzlekedni, mindenron, felhasznlva tbbek kzt a korbban ismertetett egyszerû alapelveket, fggetlenl attl, hogy mire akar rvenni bennnket…
Abba a helyzetbe kerltnk, amely a modern demokrcia a dilemmja. Egyrszt, trsadalmunk s kormnyunk a szabad vlemny-nyilvnts talajn ll, vallvn, hogy a korltozsmentes eszmecsere becsletesebb s jobb dntsi mechanizmusokat eredmnyez. Msrszt, tekintettel kognitv fsvnysgnkre, a gyakorlatban mr alig vesznk rszt ezekben az eszmecserkben, s behat mrlegels helyett a leegyszerûstett rbeszlõ eszkzk formljk vlemnynket, vgsõ soron teht dntenek helyettnk… Virgzik az egyre brgybb propaganda az rtelmes meggyõzs helyett.
A dilemma feloldsa nem knnyû. Arra kellene trekednnk, egytt s kln-kln, hogy lezrjuk a mellkutat, amikor fontos informcit kldnk vagy kapunk. Ez azt jelenti, hogy fejlesztennk kell gondolkod kpessgnket s kszsgnket, valamint meg kell tanulnunk a meggyõzsrõl mindent, ami megtanulhat, sõt figyelmeztetnnk kell msokat is, ha gy talljuk, hogy fontos krdseket flvllrl vesznek (engedik a mellkutak forgalmnak nvekedst). Lehetsges, hogy meg kne vltoztatnunk az informci ramls mdszereit, s elrnnk, hogy legyen tbb idõnk krltekintõbb mrlegelsre. Minthogy a tt risi, megri a fradsgot, hogy ezen munklkodjunk…
www.erdekessegek.hu